IOPanel

חזור   IOPanel > IOPanel > ביקורות משתמשים
עמוד ראשי הירשם חיפוש הודעות מהיום סמן פורומים כנקראו

ביקורות משתמשים ביקורות משתמשים לאחר קניה של מוצרים מעולם המחשבים , טכנולוגיה וגאדג'טים

IOPanel : ביקורות משתמשים

תולדות מאיצי התלת מימד / 3D Acceleration History

הכתבה הנ"ל פורסמה במתכונת שונה במקצת במגזין המחשבים לענייני תוכנה חומרה וטכנולוגיות גיליון מספר 76, אפריל 2008 על פני 7 ...
Comment
 
קישור חוזר הגדרות ביקורת אפשרויות הצגת נושא
<!-- google_ad_section_start -->תולדות מאיצי התלת מימד / 3D Acceleration History<!-- google_ad_section_end -->
תולדות מאיצי התלת מימד / 3D Acceleration History
The Way it's (3DFX) Ment To be Played
פורסם על ידי alex.turovsky
21-08-08
ברירת מחדל תולדות מאיצי התלת מימד / 3D Acceleration History

הכתבה הנ"ל פורסמה במתכונת שונה במקצת במגזין המחשבים לענייני תוכנה חומרה וטכנולוגיות גיליון מספר 76, אפריל 2008 על פני 7 עמודים (44-50) ואושרה לפרסום מיוחד לבקשתי.
לקח לי כמה חודשים לארגן את כל החומר ולכתוב את הכתבה ואח"כ עוד להשיג אישור לפרסם במדיה אחרת אז אני מקווה שתהנו.

® כל הזכויות על הכתבה שמורות לאלכס טורובסקי ומערכת PC PLUS.


"איך מייקרוסופט כמעט הרגה את nVIDIA ?! ".
תאמינו או לא, אבל החברה שמובילה היום את הסצינה, הייתה גם זאת שהמציאה אותה הלכה למעשה עם שבב תלת מימדי מהפכני במונחים של הימים ההם.

רקע: השנה היא שנת 1995 החיבור הנפוץ הוא PCI. ה DirectX בגרסתו הראשונה רק יצא לשוק ב Windows95. מעבדי הIntel Pentium מגיעים למהירות של 75 עד 133 מגהרץ ומעבדי ה AMD Am486 מגיע ל 100 מגהרץ ודגם Am5x86 ל133 .

ב22 במאי 1995 הכריזה NVIDIA על "מאיצי מולטימדיה" ראשונים שנקראו NV1 ו STG2000. למעשה הם היו אותו השבב למעט העובדה שה NV1 התבסס על זיכרון NVRAM מהיר ואילו ה STG2000 התבסס על זיכרון DRAM.

בספטמבר 1995 הגיעו השבבים הללו לשוק על כרטיסים של חברת DIAMOND:
סדרת ה Diamond Edge 3D 2xx0 SGS STG2000 PCI & ISA – הכילה 4 מגהבייט זיכרון DRAM.
סדרת ה Diamond Edge 3D 3xx0 nVidia NV1 PCI – הכילה 4 מגהבייט של זיכרון VRAM מהיר יותר.
שני הכרטיסים עלו 199$. סכום לא מבוטל בימים ההם, כאשר אף אחד לא האמין שיש צורך בכרטיס האצה תלת מימדי נפרד מיוחד למשחקים.

אף שה NV1 היה המוצר הראשון של NVIDIA, הוא היה מאוד מתקדם לזמנו והוא הכיל ליבת 2D ו 3D מלאה שהתבססה על מיפוי טקסטורות ריבועי. בכרטיס הוטמע שבב קול Analog Devices 1845JP שתמך ב 32 ערוצים באיכות 16 bit. השבב עשה שינויים ברמות התדרים ליצירת צליל 3D ברמת החומרה. ה MIDI השתמש בסט פקודות בגודל 6 מגהבייט שנשמר בזיכרון ה RAM ונשא חותמת איכות של Fat Labs. למעשה, היה הכרטיס מרשים הרבה יותר מכרטיסי קול באפיק PCI מהדור הראשון באותם שנים. במקום לשאת חיבור ג'ויסטיק מסורתי בעל 15 פינים, הNV1 תמך ישירות בג'ויסטיקים ובבקרים של הקונסולה Sega Saturn איתם ניתן היה לשחק בכל משחק שהשתמש בהאצת החומרה של ה NV1 ותמך בתקן ה Direct Input כגון:
Virtua Fighter, Virtua Cop, Panzer Dragoon, Nascar Racing.

כשהוצג ה NV1, עדיין לא הוחלט סופית על רבים מהסטנדרטים שכיום אנו לוקחים כמובן מאליו. מכיוון שפוליגונים עדיין לא היו הסטנדרט במשחקי התלת מימד, בחרה nVIDIA ליישם מפת טקסטורות ריבועית ולא פוליגונים, כיחידה הגרפית הקטנה ביותר שלה בתכנות שבב ה NV1. בעוד שכיום כרטיסי התלת מימד משתמשים במספר רב של פוליגונים קטנים כדי לבנות צורות חלקות, ה NV1 השתמש לצורך זה בעקמומיות של שולי הפוליגונים. הדבר איפשר ל NV1 להציג גופים תלת מימדיים חלקים יותר ע"י שימוש בפחות חישובים. טקסטורות נאגרו בזיכרון ה RAM ונמשכו דרך אפיקי ה PCI או ה ISA בעת הצורך – בדיוק מה שהבטיח אפיק ה AGP כמה שנים מאוחר יותר.

למרות שה NV1 היה עדיף טכנולוגית על פני שבבים אחרים באותה תקופה מהיבטים רבים, דווקא הבחירה של nVIDIA להשתמש במיפוי טקסטורות ריבועי בתכנות השבב שלה, חתמה את גזר דינו.
כש Microsoft השלימה את ה Direct3D בספטמבר 1995 יחד עם השקת Windows95, זמן קצר אחרי שה NV1 הגיע לחנויות, הפוליגונים (מצולעים) נבחרו כסטנדרט הבסיסי ולמרות המאמצים של Diamond ו nVIDIA, מפתחים סירבו לפתח יותר עבור ה NV1.
Diamond ניסתה להרחיב את קהל המשתמשים ע"י הורדה דרסטית של מחירי הEdge 3D והוספת בקר Sega בחינם לבאנדל, אך כשלה בכך נחרצות.

עם ,Direct3D חברת Microsoft כמעט והרגה את nVIDIA. יצרני OEM סירבו לייצר כרטיסים שלא תמכו ב Direct3D, והמהנדסים של nVIDIA ידעו שאינם יכולים לתכנן מהיסוד שבב תלת מימדי חדש לחלוטין שיתמוך בפוליגונים ויגיע לשוק בזמן קצר. החברה נעלמה מהתודעה הציבורית ונאלצה לפטר אגב כך כמה עובדים.
אילו רק הייתה דרך שהם יוכלו לחמוק מהדרישה לתמוך בDirect3D של Microsoft ולהמשיך להשתמש במשטחים ריבועיים . . .



יצירת טקסטורות בעזרת משטח טקסטורות ריבועי כגון זה ש NVIDIA ניסתה להשתמש בו ב NV1 :





הדגמה לצורה שנבנתה על פי המודל הריבועי. הצורה למעשה חלקה יותר ודורשת פחות כח עיבוד עקב כך, בדיוק מה שטענה nVIDIA:





בניית טקסטורות בעזרת פוליגונים. פירוש המילה פוליגון בגימטריה זה בעצם מצולע, צורה דו-ממדית (מישורית) עשויה קו שבור סגור שאינו חותך את עצמו.
ככה בנוייה כיום כל הגרפיקה התלת מימדית וכל האובייקטים במשחקים שאנו רואים על המסכים שלנו:

כמות אדירה (מיליונים) של פוליגונים מרכיבה תמונות 3D מדהימות :


כרטיס מולטימדיה כבר אמרנו? שימו לב לארבעת חלקי ה1NV המדהים של nVIDIA בתמונה נדירה שהשגתי:
1 - כרטיס האצה תלת מימדי ראשי
2 - מעליו כרטיס נוסף בו היו מודולי זיכרון של ההאצה התלת מימדית
3 - מצד ימין תת כרטיס MIDI מחובר בכבל לכרטיס הראשי
4 - בשקית למעלה מונח כרטיס קול שהיווה את מרכיב הסאונד ב NV1 המהפכני.




"איך נפלו גיבורות"
בשנות ה 90, כ 56 חברות פעלו בשוק כרטיסי המסך. רק בודדות שרדו את התחרות, צלחו את המכשולים ונמצאות איתנו כיום. רובן פשטו את הרגל או התמזגו, בעוד שאחרות הפסיקו לייצר מאיצי תלת מימד למשחקים ופנו לשווקים אחרים. בפרק זה נביא את סיפור עלייתן ונפילתן של המיתולוגיות שבהן בחמשת השנים בין 1995 ל2000, שנים של מלחמות הטיטאנים, שנים שבהן רבות הבטיחו, אך מעטות קיימו. שנים של הצלחות וכשלונות,שנים של ניסיון וטעייה ובעיקר – שנים שהפכו את הדימיון למציאות על המסכים שלנו.

בסביבות שנת 1995, היה שוק הגרפיקה רדום למדי. חברות התחרו אחת עם השנייה על ביצועי משחקי הדו-מימד בשתי מערכות ההפעלה ששלטו אז בשוק והתבססו על DOS והן: Windows 3.11 ולאחריה Windows95.
בעוד nVIDIA נעלמה מהזירה עקב הופעת ה DirectX עם צאת Win95, נותר השוק פתוח וחיכה למתחרות חדשות. הנועזת שבהן, שבטכנולוגיות שפיתחה אנו משתמשים כיום, 10 שנים אחרי – הגיע וכבשה את עולם הגיימרים בסערה. את הבראשית של תעשיית כרטיסי המסך נביא בפניכם דרך עולמה של חברה אחת ששינתה את הילדות שלנו לעד.

עד עצם היום הזה, במשך 10 שנים, לא הייתה השקה של אפילו כרטיס מסך אחד ששינתה את פני תעשיית המשחקים לעד, כמו ההשקה של שבב ה VOODOO המיתולוגי. ברגע אחד עברה תעשיית המשחקים ממשחקים איטיים במהירות 15 FPS עם עומק צבע 8bit למהירות זורמת של FPS 30 , עומק צבע של 16bit ואיכות תמונה מעולה שהשתמשה ב Z-Buffer שבתורו, הפך כל סצינה לבעלת עומק תמונה והציג את האובייקטים במשחק בתלת מימד מושלם יחסית למקובל דאז. הדוגמה הטובה ביותר למי שרוצה להבין על מה אנו מדברים תהיה להתקין את המשחק Tomb Rider 1, שהיה המשחק הראשון שתמך ביכולות המלאות של שבב ה VOODOO (ושבב ה Verite V1000 של חברת Rendition שנשמע עליו בהמשך). כך החלה ההיסטריה המטורפת סביב הגברת לארה קרופט.

רקע: השנה היא שנת 1996. החיבור הוא PCI. הDirectX נע בין גרסה 1.0 לגרסה 3.0 . מעבדי Intel Pentium נעים במהירויות של 150 מגהרץ Pentium I ו-200 מגהרץ ל Pentium PRO. מעבד AMD K5 מגיע למהירות של 75 עד 100 מגהרץ.

באוקטובר 1996 הציגה חברת 3Dfx את שבב ה VOODOO הראשון שלה. בתחילה החברה לא ייצרה ישירות את כרטיסיה ומכרה את השבבים ליצרניות אחרות שבתורן הוציאו אותן לשוק. החברה התפרסמה בעיקר בגלל הצלחת שבבי הVOODOO במכונות אולמי ה Arcade (זוכרים כמה כסף בוזבז על האסימון בחצי שקל והמשחק Golden Axe ? ) בהן הציגה עליונות גרפית מרשימה על פני כל המתחרים.
מאוחר יותר הוצגה גרסת PCI למחשב האישי שהשתמשה במאיץ 2D נוסף שחובר עם כבל לכרטיס ה Voodoo וממנו למסך המחשב. הדבר פגע בביצועי כרטיס ה 2D אבל גיימרים היו מוכנים להתפשר על מנת לשחק סוף סוף ב 3D אמיתי.
המתחרים הבודדים האמיתיים של ה 1 Voodoo היו החברות PowerVR ו Rendition.

כרטיס ה Apocalypse 3D של PowerVR מבוסס שבב 1-PCX היה מאיץ 3D בלבד שהיה נחות גם בביצועים וגם באיכות התמונה מה1 Voodoo. למעשה הייתה ל 3dfx תחרות עזה מצד חברות שייצרו כרטיס ששילב האצת 3D ו 2D.
למרות שכרטיסים אלו כגון ה Matrix Mistique, S3 Virge ו ATI Rage3D הציעו האצה תלת מימדית הרבה יותר נחותה, המחיר הזול שלהם היווה יתרון עבור יצרני ה OEM שלא רצו לקנות בנפרד עבור המחשבים המורכבים שהן מכרו כרטיס 2D ומאיץ 3D נפרד במיוחד בשוק המצומצם של משחקי התלת מימד שאז, עדיין לא הוכיח את עצמו. המתחרה הכי קרוב של ה Voodoo היה כרטיס ה Verite V1000 של חברת Rendition. כרטיס זה כלל גם כרטיס מסך דו מימדי וגם מאיץ תלת מימדי, אך למרות שאיכות התמונה שלו הייתה שווה ל Voodoo, הביצועים שלו היו נחותים ממנו. בנוסף, שבב הדו-מימד שלו היה איטי אף יותר מאלו של S3 Virge, ATI Rage ו Matrox Mistique.
דבר אחד חשוב יש לציין. ה Rendition Verite V1000 הוא הכרטיס שכבר בשנת 1996, היה הכרטיס היחיד עם שבב 3D ושבב 2D על כרטיס אחד שתמך בליבה גרפית שאפשר היה לתכנת אותה לרינדור תלת מימדי (שימו לב, למרות שכרטיס ה Verite V1000 הוכרז באוגוסט 95', הnVIDIA NV1 הוכרז חצי שנה לפניו במאי 95' ובספטמבר 95' כבר נמכר בחנויות, הרבה לפני שה Verite הגיע לשוק, רק שנה אחרי כן, באוגוסט 1996 ! ).

ג'ון קרמאק, המתכנת האגדי של סדרת DOOM כתב מכתב בראשית שנת 1996 לחברת Rendition ובו כתב כך: "אנו בחברת id software תמיד היינו מעריצים של ארכיטקטורת ה Verite מהרגע הראשון שראינו את הנתונים שלו בהכרזה שלכם ב1995. כעת, כשיש לנו ניסיון בעבודה עם הכרטיס, אנו עוד יותר מרוצים ממנו. למעשה, זה כרטיס התלת מימד המועדף עלינו וכרטיס ה Verite יהיה הפלטפורמה המועדפת עלינו להרצת משחקנו החדש Quake ".
לאחר מכן כאשר שוחרר Quake לקהל הרחב בשנת 1996 החליטה id software ליצור גרסה מיוחדת ל Quake 1 שנקראה vQuake (על שם Verite V1000) ותמכה בהאצה תלת מימדית של כרטיסי Rendition בלבד . הישג מרשים ביותר לחברה כולשהי מאז ועד היום לכל הדעות.



רקע: השנה היא שנת 1997. החיבור הפך ל AGP (Accelerated Graphics Port) . DirectX נע בין גרסה 3.0a לבין גרסה 5.0. Intel Pentium MMX רץ במהירות של 166 עד 300 מגהרץ. מעבד AMD K5 רץ במהירות 166 מגהרץ ו K6הגיע ל 233 מגהרץ.

שנה אחרי ה Voodoo 1, באוקטובר 1997 שיחררה החברה לשוק את שבב ה Voodoo Rush ששילב שבב VOODOO ושבב 2D על אותו הכרטיס. הוא היה איטי ב 10% מגרסת אולמות ה Arcade והוא בעצם היה הכרטיס שהתפרסם בישראל בתור "מאיץ התלת מימד הראשון" מחברת Octave ז"ל ועלה 600 שקל. הכרטיס הגיע עם המשחק המדהים Turok ושלא יספרו לכם סיפורים על התפרצויות הרי געש ענקיות או אסטרואיד שנפל על כדור הארץ. שחקני Turok היו אחראים אישית להכחדתם של הדינוזאורים.


זוכרים את הvQuake שנוצר במיוחד למאיץ ה Verite של חבר Rendition בשנת 1996 ?
ב 22 בינואר 1997, iD Software שיחררה את GLquake שהשתמש ב Open GL 3D API על מנת לגשת לכרטיסי ה Voodoo שהיו באותה העת היחידים שהצליחו להריץ את GLquake בקצב פריימים סביר שאפשרו משחק חלק. השימוש ב(שפת תכנות גרפית למעשה) Open GL איפשר להעביר את העיבוד הגרפי מהמעבד הראשי של המחשב, ה CPU, אל ליבת מאיץ הVoodoo. השינויים היו מהפכניים. נוספו השתקפויות, מים שקופים, אפקטי הצללה, נוספה תמיכה ברזולוציה גבוהה יותר והתאפשר Texture Filtering שהביא לשיפור באיכות הטקסטורות במשחק.

Quake 1996 vs. GLQuake 1997


ב11 במרץ 1997, השיקה id Software את WINquake. בניגוד ל Quake המקורי שתוכנת לעבוד תחת DOS, המשחק החדש Win Quake תוכנת לעבוד תחת Windows והשתמש ב APIים של Microsoft:
DirectSound - סט פקודות שנועדו לקשר בין התקני קול לבין מערכת ההפעלה Windows.
DirectInput - סט פקודות שנועדו לקשר בין התקני משחק כגון: ג'ויסטיקים, גיימפאד, עכברים ומקלדות לבין מערכת ההפעלה Windows.
WINquake איפשר שימוש ברזולוציות גבוהות יותר ובכך השלים את שליטתו של המשחק בז'אנר ה FPS באותם ימים.





ה Voodoo Rush (וה Voodoo הראשון בכלל) הראשון שנמכר בישראל ועלה 600 שקל. כרטיס ה Voodoo Rush שהיה בפנים נקנה ברשת חנויות Octave שהייתה נפוצה אז כמו רשת חנויות BUG כיום:
*סריקה של הקופסה המקורית ששמרתי באוסף הפרטי שלי.





את השפעתה של חברת 3DFX על שוק כרטיסי המסך ניתן להראות בדיוק עם משחק אחד שמבליט את ההבדל למה רצו מיליוני גיימרים ברחבי העולם כרטיס Voodoo Rush והסכימו לשלם אז על איזה תוסף מוזר בשם "מאיץ תלת מימדי" שעד אז לא שמעו עליו (מזכיר את הסיפור עם כרטיס ה פיזיקלי של AGEIA ב2007 נכון ? ).
ב1997 יצא המשחק Need For Speed II מבית Electronic Arts. המשחק הבסיסי נראה מגעיל למדיי כמו שאר המשחקים באותה תקופה, ללא אפקטים, עם המון פיקסלים וגרפיקה שהיום הייתם זורקים את המחשב מהחלון בגללה:

NFS II: Software Display Mode



חודש לאחר ההכרזה על כרטיס ה Voodoo Rush (בנובמבר 1997 להזכירכם) באוקטובר 1997 הוציאה חברת Electornic Arts גרסה שנייה שקראה לה "מיוחדת" ל Need For Speed II: SE Special Edition שכללה תמיכה במאיץ ה Voodoo Rush החדש של 3DFX (המשחק למעשה תמך ב Glide Application Program Interface שהיא שפת התכנות הגרפי שחברת 3DFX פתיחה עבור תכנות משחקים שיתבססו על כרטיסי ה Voodoo שלה בניגוד ל DirectX או OpenGL הנפוצים כיום) ושינתה את פני עולם המשחקים שהכירו הגיימרים ברחבי העולם דאז. הגיימרים ברחבי העולם התעוררו למציאות שונה לחלוטין: יותר אין פיקסלים, אין ריבועים מכוערים, מהיום הכל Silky Smooth

למשחק נוספו השתקפויות, מזג-אוויר, ערפל משופר, הצללות, שמיים אמיתיים ולראשונה בסדרה, אפשרות לקבל מבט תלת מימדי ולסובב את המכונית בתפריט המשחק. פלא שהביקורות היללו ?

NFS II:Special Edition, 3DFX Glide Display Mode


הדגמת כל האפקטים החדשים שהתווספו למשחק ע"י שימוש בכרטיס Voodoo
YouTube - Need For Speed 2 SE





רקע: השנה היא 1998. חיבור ה AGP הואץ ל AGPx2 . ה DirectX נע בין גרסה 5.2 ו 6.0. מעבדי ה Pentium II האחרונים עבדו במהירויות של 333 עד 450 מגהרץ. AMD K6 הגיע למהירות 300 מגהרץ , כאשר AMD K6-2 מגיע כבר ל 400 מגהרץ.

הוותיקים בינינו בטח יוצפו ברגשי נוסטלגיה וייזכרו בכל שעות הפנאי שבוזבזו מול מסך המחשב למשמע השורה הבאה. חייבים לכבד ולציין את 1998 כשנת המשחקים, מכיוון שבשנה זאת יצאו משחקים מיתולוגיים שהמשכיהם האגדיים נמצאים איתנו עד היום:
Half Life 1, Thief, Quake II, Starcraft, Unreal, Battlezone, Sin.


חצי שנה אחרי ה VOODOO RUSH, במרץ 1998 הגיע לשוק כרטיס ייחודי במינו. היה זה ה 2 Voodoo. הוא הכיל יחידת טקסטורה שנייה והיה דומה ארכיטקטונית ל Voodoo Rush. הבעייה עם ה Voodoo הייתה שהוא הצריך 3 כרטיסים. כרטיס אחד לדו-מימד ושני כרטיסי 2 Voodoo. כבל חיבר את שני הכרטיסים, המשיך לכרטיס הדו מימדי וממנו למסך עצמו. למרות שהמתחרים החדשים של הכרטיס ATI Rage Pro, nVIDIA RIVA 128 ו Rendition Verite 2200 השתמשו בשבב אחד לביצוע פעולות דו ותלת מימד ולמרות המגבלות של ה 2 Voodoo לרזולוציה של 800X600 ולעומק צבע 16bit, ה Voodoo 2 עדיין היה הכרטיס היחיד שניצח את כולם בפריימים לשנייה ומשחקים איתו פשוט רצו חלק יותר. חברת Rendition עוד תיכננה להוציא לשוק את הVerite V3300 בשנת 1999 ע"י שימוש בתהליך ייצור של 0.35 מיקרון במפעלים של חברת IBM אך התוכנית לא יצאה אל הפועל מכיוון ש Rendition נרכשה על ידי יצרנית הזכרונות Micron כמה ימים מאוחר יותר והפרוייקט בוטל. Micron לא פירקה את קבוצת הפיתוח הגרפי של Rendition כדי שהם ייצרו עבורה שבבים גרפיים מובנים ללוחות האם שלה ואנו עוד נשמע על קבוצה זו כעבור שנתיים, בשנת 2001.



שימו לב (עוד תמונה נדירה שהשגתי), מאיץ Rendition Verite 2200 שנשא את השם Jazz Multimedia Outlaw 3D “Bonnie & Clyde”היה יחיד במינו באותם ימים ולמעשה לא היה כמותו עד היום. על המאיץ היו חיבורי AGP(בתמונה למטה) ו PCI (בתמונה למעלה) ביחד ואפשר היה להפוך את כיוון ההתקנה ע"י היפוך התפסן המתכתי (בתמונה בקצה הימני) ליציאת ה VGA בצידו השני של הכרטיס.



הדבר החשוב ביותר שהיה חלק מה 2 VOODOO כבר בשנת 1998, מה שבוודאי ירים כמה גבות - היא טכנולוגיית ה SLI !
למעשה הוודו 2 הציג לעולם את ה SLI שבשפתה של 3dfx נקרא אז Scan Line Interleave. במצב SLI, שני כרטיסי וודו 2 חוברו יחדיו כאשר כל אחד מעבד חצי מהתמונה המוצגת על גבי מסך המחשב וכך בעצם המשתמשים קיבלו 100% יותר ביצועים (בניגוד ל SLI של היום שהפך ל Scalable Link Interface בכרטיסי דור Ge Force 6 ואילך של חברת nVIDIA, שאצלה ב 100% תוספת מחיר מקבלים תוספת ביצועים של מקסימום 90% בלבד ואצל ATI המצב דומה בטכנולוגיית ה CrossFire שלה. דווקא Intel עלולה להפתיע עם פתרון ישראלי מקורי של חברת Hydra שהיא משקיעה בה). שינוי מבורך שהביא עמו ה SLI היה תמיכה ברזולוציה של 1024X768. ה 2 Voodoo היה הכרטיס הראשון והאחרון של 3dfx שהשתמש בטכנולוגייה זו, למרות שהטכנולוגיה ייושמה בהמשך לחיבור שני שבבי ליבת ה 100-VSA ב Voodoo 5 5500 בשנת 2000. במרץ 2008 נחגגו 10 שנים להולדת טכנולוגיית ה SLI.

בתמונה: 2 כרטיסי Voodoo 2. לקנות אותם אז עלה כמו לקנות היום Quad SLI.






חודש אחרי ה 2 VOODOO לפני 10 שנים באפריל 1998, Intel הציגה לעולם את ה i740. היה זה פרי ביכורים. כרטיס המסך החיצוני הראשון שלה, איתו רצתה להיכנס לליגה של הגדולים. אבל רצוי ומצוי לחוד, כי למרות שבבנצ'מארקים הכרטיס הגיע לאותם ביצועים, במשחקים הביצועים היו שווים לחצי מאלה של אפילו כרטיס 2 VOODOO בודד (!). הסיבה לכך היא שהכרטיס עדיין השתמש בזיכרון ה RAM של המחשב דרך אפיק ה AGP לרינדור טקסטורות, דבר שהיה הרבה יותר איטי מאשר לבצע את אותה הפעולה ע"י שימוש בזיכרון הפנימי שלו. למעשה Intel החליטה לקפוץ למים העמוקים וכמעט שטבעה. לא נעים . אם למישהו נשאר i740 והוא לא יודע איך להפעיל אותו על VISTA, יש כאן מדריך הפעלה שלו .





בספטמבר 1998 הגיע לשוק ה Voodoo Banshee שהיה עוף מוזר. בעוד שמהירויות השעון שלו היו גבוהות מה 2 Voodoo הייתה לו רק יחידת טקסטורה אחת. מה שקרה הוא שבסצינות שהיו בהן הרבה טקסטורות לכל פוליגון, ה 2 Voodoo היה הרבה יותר מהיר ובסצינות בעלות טקסטורות מועטות לפוליגון, ה Banshee התחרה בביצועי ה 2 Voodoo עקב מהירות שעון גבוהה יותר. הלהיט של התקופה ההיא Quake 2 לדוגמה, קירטע עם BANSHEE בגלל שהוא דרש שתי יחידות טקסטורה ולכן גיימרים רבים בחרו ב Voodoo 2.
הBanshee לא היה להיט וכבר אז לקראת סוף 1998 3dfx החלה לאבד נתח שוק לטובת חברת nVIDIA שהציגה את כרטיס ה Riva TNT שלה באוגוסט 1998.

ה RIVA TNT היה כרטיס חדשני. הוא הביא לעולם את מנוע ה TwiN Texel שהציג גרפיקה ברמת 32bit, הביא עימו שיפורים משמעותיים לאיכות התמונה, Antisotropic Filtering ו MIP Mapping. באפר הפריימים הוגדל ל 16 מגהבייט ומספר הטרנזיסטורים היה שווה למעבד פנטיום II. בעצם תחת DirectX ה RIVA TNT הציג בשבב אחד ביצועים ש VOODOO 2 הציג ב SLI. למרות זאת מבחינתה של nVIDIA הכרטיס נכשל. המלך VOODOO הוביל באיכות התמונה ועדיין שלט בממלכה ביד רמה (בשתי ידי ה SLI שלו, ליתר דיוק).

בקיץ 1998 3dfx פצחה בפרוייקט שאפתני במיוחד בשם Rampage. היא גייסה מהנדסי תוכנה במטרה לפתח מנהלי התקנים לWindows ומהנדסי חומרה במטרה ליצור תוך שנתיים כרטיס מסך שהיה אמור להקדים את התחרות בכמה שנים לפחות. צוותי החומרה שעבדו בתחילה על הכרטיס עצמו, עברו לאחר מכן לעבוד על מנועי גרפיקה הפועלים בטכנולוגיה חדישה דאז בשם T&L ומשמעותה Transform & Lighting שהביא איתה את כל נושא התאורה למשחקים. כמו כן עבד הצוות על פיתוח מפענחי MPEG, טכנולוגייה בעזרתה שבב ה 3D עזר בפיענוח סרטי DVD, הוריד מהמעבד את העומס שבפיענוח זה והאיץ את פעולת המחשב.

בניגוד לשאר היצרניות, בסוף שנת 1998 חברת 3dfx עשתה מהפך אסטרטגי. היא רכשה את יצרנית לוחות כרטיסי המסך STB Technologies . כוונתה הייתה לייצר, לשווק ולמכור בעצמה את כל כרטיסי המסך שלה במקום לייצר רק שבבים ולמכור אותם ליצרניות לוחות אחרות. בכך שאר יצרניות הכרטיסים בעצם הפנו עורף לחברה שכעת בעצם התחרתה איתם ישירות על כיס הצרכן הסופי בחנויות ופנו לחברות אחרות.
בעת המעבר, החברה שינתה את שמה מ 3Dfx ל 3dfx עם אות קטנה ושינתה גם כן את סמל החברה היפה שהסתובב על המסך ברגע שהופעל משחק כולשהו עם כרטיס Voodoo לסמל לבן פשוט יותר שרק הקו מעליו התמלא מצד ימין לשמאל והיה פשוט יותר.




למעשה הייתה זאת ההתחלה של הסוף עבור 3DFX.
בנובמבר 1998 3dfx הכריזה על ה 3 VOODOO. עקב קנייתה של STB ומעבר לייצור עצמי, שיווק הכרטיס נדחה חצי שנה ל1999.

ביקורת כרטיסי מסך נפוצים בשנת 1998




רקע: השנה היא 1999. חיבור ה AGP הואץ ל AGPx4. ה DirectX נע בין גרסה 6.1 לגרסה 7.0 . מעבדי ה Pentium III שהתחילו במהירות 450 מגהרץ נמכרו כבר במהירויות של 550 עד 700 מגהרץ. מעבדי Athlon K6-2 רצו במהירות 450 מגהרץ ולראשונה הוצגה סדרתAthlon החדשה, שב 1999 הגיעה כבר למהירות של 700 מגהרץ.


ה 3 Voodoo הגיע לחנויות באפריל 1999 ולצערה של 3dfx היה מימוש מושלם של המשפט "כגודל הציפייה, כך גודל האכזבה". הכרטיס שנהנה מHype עצבני במשך חצי השנה שעברה מרגע השקתו הגיע לשוק כאשר הוא עדיין אינו תומך בעומק צבע 32bit ,אינו תומך בטקסטורות מעל 256x256 וכמות הזיכרון בו הייתה רק 16 מגהבייט. לצערה של 3dfx, בחצי השנה שעברה, הספיקה nVIDIA להציב מולו בדיוק באותו החודש את ספינת הדגל שלה RivaTNT 2 שתמכה בעומק צבע 32 bit, בגודל טקסטורות 2048x2048 והיה לו 32 מגהבייט זיכרון. משחקים בודדים תמכו בכל אלו וגם כשתמכו, הרצת המשחק בהגדרות המלאות גרמה למשחק לרוץ לאט. למרות הנתונים הגבוהים של ה Riva TNT 2, ההפתעה הייתה שה Voodoo 3 עדיין הריץ את המשחקים מהר יותר, אבל גם אם הלקוח לא תמיד צודק - הוא תמיד הלקוח ואם על האריזה כתוב "יותר גדול , יותר חזק" – אז קונים nVIDIA.

לכאן גם נוספה הבעייה שברגע ש 3dfx החלה גם לייצר את השבבים שלה בעצמה וגם למכור אותם כחבילה אחת מובנים על כרטיסיה של חברת STB שרכשה חצי שנה קודם לכן, שאר יצרניות הכרטיסים בשוק עברו כולן לרכוש שבבים מהנסיך החדש בשכונה – nVIDIA, מה שנתן לה יתרון משמעותי. מאותו הרגע 3dfx כבר לא הייתה המובילה בתחרות ומפלתה למעשה החלה כשהיא וויתרה על הכתר לטובת nVIDIA.

באותה שנה הייתה גם Matrox מלכה לרגע כשביוני כרטיס ה G400 הגיע לחנויות. הכרטיס תמך גם כן ב 32bit והיה לו את רוחב הזיכרון הגדול ביותר. הדבר הוביל להיותו מלך הביצועים עד לקיץ אותה שנה ולקיחת הכתר מ 3 Voodoo ומ RivaTNT 2 יחדיו. למרבה ההפתעה דווקא השוק העיסקי העדיף לקנות את ה G400 בהמוניו בעיקר עקב היותו בעל איכות התמונה הטובה ביותר ותמיכתו בשני מסכים בו זמנית. למעשה אילו Matrox הייתה מנצלת את הרגע ולא הייתה עוברת לייצור מאיצים לשוק העיסקי אחרי שחרור ה G400, יכול להיות שהיום, השוק היה נראה אחרת לגמרי.
אל לנו לשכוח שבאותה עת ב1999, עדיין נשארו במערכה תותחים כבדים מאוד כגון ,S3, nVIDIA, ,ATI וכמובן 3dfx.

זוכרים את Intel ? באוגוסט 1999 היא ניסתה לנהוג כסיסמתה כיום ולעשות Leap Ahead . . . היא הוציא את כרטיס ה i752 שלה ועם ביצועים נחותים ביותר מ 50% מכל שאר הכרטיסים בשוק זה נראה יותר כמו בדיחה לא מוצלחת.
החברה הפיקה לקחים ופרשה מ "התחרות" (עם עצמה האמת) עם הזנב בין הרגליים. מזה 10 שנים כמעט ש Intel לא ייצרה מאיץ 3D חיצוני, מחכה בשקט לנקום. אני מקווה ש Intel תפתיע עם חזרתה לשוק במפתיע 10 שנים אחרי עם כרטיסי סדרת ה Larrabee שיגיעו לחנויות בסוף 2009.



באוקטובר Ati שיחררה לחנויות את כרטיס ה RageFury Pro שלהם מול ה nVIDIA RivaTNT2. באוקטובר הוצג התוצר של "פרוייקט אורורה" הסודי שלה - כרטיס ה Rage Fury Maxx שהכיל שתי ליבות Rage 128 במקום ליבה אחת ב RageFury והתחרתה ישירות בספינת הדגל של nVIDIA, ה RivaTNT 2 Ultra.

אבל שום דבר לא הכין את השחקניות הראשיות למהפכה שעמדה לחולל nVIDIA בנובמבר אותה שנה.
הפצצה שזרקה nVIDIA בקיץ, בדמות ההכרזה על ה GeForce 256 נחתה בחנויות בנובמבר בחורף 1999 והתבררה כפצצה אטומית. לראשונה ראה העולם כרטיס אשר מסוגל לבצע חישובי תאורה מורכבים ולקח מהמעבד אחוז נכבד מחישובי הגרפיקה. הייתה זו nVIDIA שעם השקת ה GeForce 256 המציאה בפרסומיה את המושג GPU: Graphic Processing Unit. מאז נוצרה ההבחנה בדעת הקהל בין הCPU לGPU. עם השקת ה GeForce 256 בשנת 1999, דעך אורו של ה GLIDE, הAPI, ממשק תכנות היישומים של 3dfx ופינה את מקומו ל OpenGL ו DirectX 7 שהבשילו כבר באותה עת, מה שבישר ממש כמו השיר "הורג אותי ברכות" את דעיכתה של 3dfx וירידת של כרטיסי ה VOODOO שלה מהמלוכה.

Quake 3 Arena 1999


רקע: השנה היא 2000. חיבור ה AGP עדיין במהירות AGPx4. ה DirectX נע בין גרסה 7.1 ו 8.0. מעבדי ה Pentium III הגיעו לסוף דרכם במהירויות של 850 עד 1333 מגה. AMD Athlon הגיע למהירויות של 850 עד 1200 מגהרץ.

שנת 2000 סימנה למעשה את התפנית הגדולה בשוק מותגי התלת מימד עם היעלמותן של 4 ענקיות שפרשו ממנו, בין אם נעלמו כליל ובין אם פרשו לתחומים אחרים.
זוכרים את החברה מ Rendition ? ב1998 הם נקלעו לקשיים כספיים וביוני 1998 נקנו והצטרפו לחברת Micron. פרוייקט ה V3300 שלהם בוטל ע"י Micron והובטח לנו שיקפצו דור אחד קדימה על מנת להספיק להוציא בתחילת שנת 2000 את כרטיס הדגל שלהם ה V4400E שהיה אמור להיות השבב שיחסל את כל המתחרים. הכרטיס היה אמור להיות מהפכני מעל 100 מיליון טרנזיסטורים ו12 מגה זיכרון קאש מיוחד. למרות שMicron השתמשה בזיכרון הקאש הזה בפרוייקט "ממבה" כאשר ייצרו את הצ'יפסט למעבד הAthlon של AMD מאוחר יותר, שבב ה V4400E מעולם לא ייוצר. Micron, לא רצתה יותר לייצר מאיצי תלת מימד (עקב הצלחת ה GeForce 256 של nVIDIA אפשר גם להבין למה) והמותג Verite נמחק מהשוק כליל. למעשה, הייתה זאת הלחישה האחרונה מהצוות האגדי של Rendition, צוות שהיה הראשון לבנות כרטיס עם שבב D2 ו D3 ונכנס להיסטוריה כמי שבנה את מאיץ התלת מימד השלם הראשון בעולם. בכך הייתה Rendition החברה הראשונה להיעלם.

בהמשך השנה באפריל, חברת SONICblue (שנוצרה במיזוג בדצמבר 1999 בין S3 Incorporated ו Diamond Multimedia) הודיעה
כי חטיבת הS3 שבה מפסיקה לייצר מאיצי תלת מימד לשוק הגבוה ונמכרת לחברת VIA ומשנה את שמה ל S3 graphics שתייצר שביי תלת מימד לשוק הטלפונים הניידים וכרטיסי מסך חלשים מובנים בלוחות אם של VIA. בכך הייתה VIA השנייה להיעלם מהמפה.
מאוחר יותר אותה שנה, MATROX הציגו את ה G450 שלא היה מהיר יותר מה G400 שהציגו שנה קודם ובכך בעצם חשפו את הכוונות שלהם לעבור לייצור מאיצי תלת מימד שיצטיינו בדו מימד, בתמיכה במסכים כפולים ופרשו גם הם מייצור מאיצים לשוק הגבוה. בכך למעשה, הייתה Matrox היצרנית הגדולה השלישית להיעלם ממפת המאיצים לשוק הביתי באותה שנה.

בשעה טובה, אפילו לפני שהתחיל המילניום השלישי ביוני של קיץ 2000, 3dfx שיחררה לחופשי את פרי פרוייקט שלה, ה Napalm או בשמו הידוע הVoodoo 5 5500. מכיוון שעברה כמעט שנה וחצי מאז השקת ה VOODOO 3, חברת 3dfx שרצתה שהוא יתחרה ב RIVA TNT 2 פיספה את המועד. בינתיים היה בשכונה מלך חדש ובשביל לנצח את ה GeForce 256 הכפילה 3dfx את יחידות הטקסטורה עם שתי ליבות גרפיות בשם VSA-100 כאשר פירוש הקיצור VSA היה Voodoo Scalable Architecture.
סוף סוף יכלה 3dfx לנצח את ה Ge Force 256. אלא מה? הבעייה הייתה שבמאי, חודש לפני, הגיעה כבר לשוק ה GeForce 2 GTS כאשר חודש אחרי, ביולי, הגיע גם התותח של המתחרה ה ATI Radeon 256. תקוע בין שניהם, הVoodoo כבר לא היה מתחרה חזק מספיק ושני הכרטיסים האחרים נתנו במחיר ה Voodoo ביצועים טובים יותר. למעשה היה הVoodoo 5 5500 עדיף על שניהם רק בנקודה אחת והיא Anti-aliasing או בעברית צחה - החלקת קצוות משוננים שגרמו לצורות תלת מימדיות עם קצוות עם אפקט ה"מדרגות" להיראות כקצוות חלקים ומעוגלים בדיוק כמו במציאות. העניין הוא שבניגוד מוחלט לשתי המתחרות, כאשר הופעל AA ב Voodoo, הביצועים ירדו רק ב 10 אחוז, עובדה משמחת שגרמה ל3dfx לשווק את הכרטיס כ "בעל איכות התמונה הטובה בשוק", בניגוד מוחלט לדרך בה שיווקו את ה Voodoo3 כ "מלך הביצועים". מכירות ה Voodoo 5 5500 היו סבירות אך זה לא הספיק בשביל ש3dfx תמשיך לצוף על המים.

כולם בוודאי תוהים "מממ . . . הוא פיספס משהו " . . . אז זהו, שאת הפאדיחה הזאת, עדיף לא להזכיר כאשר מדברים על 3dfx האגדית. הפאדיחה הזאת נקראה Voodoo 4 4500 ובניגוד מוחלט לצפוי, הוא יצא אחרי ה Voodoo 5 5500 בספטמבר 2000. הכרטיס יועד להיות מתחרה בשוק ה Value, השוק של הכרטיסים הזולים. לא מספיק שהכרטיס יצא באיחור והיה "אמור" להיות חזק יותר משני המתחרים שלו ה GeForce 2 MX ו הRadeon VE, הוא היה חלש משניהם יחד. מה מלמדים בצבא ? ש"אמור" זה בסה"כ – שם של דג - וגם אותו אוכלים .

מכאן נמשיך לאגדה הגדולה מכולם . . . ה Voodoo 5 6000.
אבל מה זה בעצם הכרטיס המסתורי הזה שמהלך אימים על גיימרים וותיקים עד עצם היום הזה? הVoodoo 5 6000 היה כרטיס באורך של 31 ס"מ(!), צוייד ב128 מגהבייט זיכרון עם 4 שבבי VSA-100 ודרש חיבור חשמל מיוחד מהספק כמו הכרטיסים החזקים ביותר כיום.מחירו של הכרטיס היה אמור להיות אסטרונומי למדי, כ 600 דולר שב2000 היו שווים לבערך 2500 שקל, והיה אמור להיות יקר מכל הכרטיסים באותה תקופה. הGeForce 2 GTS לדוגמה עלה 1000 שקל פחות. לכרטיס היו 4 גרסאות ייצור כאשר מהאחרונה שבהן Revision 4 ייוצרו כ 10 כרטיסים בלבד, כאשר שניים מהם עבדו בצורה מושלמת וכיום נחשבים פריט לאספנים. באוגוסט 2005 נערכה מכירה פומבית באתר eBAY ובה נמכר Revision 4 ב 6,000 פאונד שזה משהו כמו 50 אלף שקל כיום, אז מי אמר שלהיסטוריה אין מחיר ?!
בביקורות שנערכו לאחרונה ע"י אוהדים שרופים של 3dfx, התגלה שלא רק שהVoodoo 5 6000 עבר עבר בביצועים את ה GeForce 2 GTS ואת ה Radeon 7200 אלה שהוא גם את ה GeForce 2 Ultra והRadeon 7500 . אז איפה הוא נעצר? וכאן כולם היו בשוק, כי בביקורת מעמיקה שנעשתה כמה שנים לאחר מכן, הכרטיס עבר את ה GeForce 3 שיצא חצי שנה אחריו במרץ 2001 !



YouTube - Voodoo 5 6000YouTube - Voodoo 5 6000YouTube - 3DFX Voodoo 5 6000

ה Voodoo 5 6000 היה אמור לצאת אחרי חצי שנה מרגע השקת ה Voodoo 5 5500 בדצמבר 1999, אלה כמו שב15 בדצמבר, 3dfx והנושים שלה הגיעו להסדר שבו חברת nVIDIA קונה את 3dfx יחד עם המהנדסים והסודות הטכנולוגיים שלה תמורת 186 מיליון דולר. 3dfx פרסמה מודעת אבל שחורה קטנה באתר הבית שלה וחדלה מלהתקיים. בכך הייתה החברה הרביעית באותה שנה להיעלם.

צילום אתר 3dfx ביומה האחרון. יום לאחר מכן האתר www.3dfx.com כבר הופנה אוטומטית ל www.nvidia.com.


לוח הזמנים המקורי בהם היו אמורים לצאת כרטיסי 3dfx ולשלוט חזרה בשוק כשהם מעיפים את ATI ו NVIDIA לאשפתות.


למעשה 3dfx איחרה את הרכבת, כאשר המנכל הכושל שלה לא השכיל לבצע אסטרטגיית שיווק יעילה. בעוד שnVIDIA הוציא כרטיס כל חצי שנה, 3dfx נרדמה בשמירה והוציאה כרטיסים פעם בשנה, מה שהעיף אותה מרשימת הספקים של יצרניות ה OEM שסיפקו כרטיסים זולים ל"מחשבי מזכירה" או למחשבי משחקים בסיסיים . החברה התמקדה רק בכרטיסים יקרים וביזבזה המון משאבים על השקות ובעיקר "לעשות רוח". קניית STB ומעבר לייצור עצמי של כרטיסים התבררה כלא מוצלחת כלל וגרמה יותר נזק מתועלת. החברה שברה את הלב להמון מעריצים וניתן לראות זאת עד היום בדמות עשרות אתרי מעריצים של החברה והראשי שבהם, בו עדיין מפתחים דרייברים לכרטיסי Voodoo כדי להריץ איתם על משחקים כמו DOOM III ואחרים. גם אני הקדשתי עמוד הנצחה משלי.
מי שעוד לא ראה את פרוייקט ה VOODOO 5 5500 שלי מוזמן :
3DFX Voodoo 5 5500 Project: Volt Mod, AGP MOD, Cooling MOD = שיא עולם !


את מה שהלך ב 3dfx ניתן לסכם בפרסומות דמה של Voodoo 6 8000 שפירסמו מעריצי החברה ובה הביעו את כעסם על כך שבמקום לשנות ארכיטקטורה, החברה פשוט מדביקה עוד ועוד שבבי 100-VSA על גבי כרטיס אחד ורק בכך מגדילה את הביצועים ללא לחדש שום דבר טכנולוגי.
כעסם של המעריצים הוא בעצם הסממן הבולט ביותר ש 3dfx פשוט קפאה על השמרים, נחה על זרי דפנה ונרדמה בשמירה.



10 שנים אחרי, גם nVIDIA Fan Boys כעסו על החברה האהובה שלהם שמגדילה ליבות בתירוץ של "עוד כח, יותר כח, הכי כח" עד שהם הבינו שאם זה יימשך ככה גם ב 280GX2, בשביל להפעיל אותו הם יצטרכו לחבר את המחשב לתחנת הכח הקרובה לביתם



מה שכן, עד היום אף לא יצרן אחד עבר את רמת היצירתיות וחוש ההומור של אנשי הפרסום שלהם.

פרסומת 1: YouTube - 3dfx all white meat commercial (dipswitches.blogspot.com)
פרסומת 2: YouTube - 3DFX Commercial - Medicine
פרסומת 3: YouTube - 3DFX Commercial - Proud Workers




בשנת 2001 נעלמה גם PowerVR יחד עם סדרת כרטיסי המסך שלה – KYRO בגלל שהוציאה אותם לשוק ללא תמיכה ב T&L וכרטיס ה PowerVR4 שהיא מתוכנן לצאת עם תמיכת T&L, נגנז בסופו של דבר.
כיום החברה מייצרת שבבי תלת מימד למכשירי טלפון ניידים וכל מי שיש לו את הפלאפונים המתקדמים Nokia N95 או iPhone יגלה בתוכם שבב תצוגה מסדרת PowerVR MBX.

אל תוך שנת 2001 המשיכו רק השורדות:
- S3 (שהפכה ללא רלוונטית כי פרשה משוק מאיצי התלת מימד החזקים למשחקים והתמקדה בכרטיסי מסך חלשים).
- חברת ATI ו nVIDIA, כאשר בכל שנה הן התחרו אחת בשנייה על כתר מלכת הביצועים והפכו את הגרפיקה במשחקים למציאותית יותר מפעם. nVIDIA שילבה בסדרת GeForce 6xxx בשנת 2004 את טכנולוגיית ה SLI של 3dfx, הגם אם הקיצור שלה היה שונה(Scalable Link Interface של nVIDIA בשונה מ Scan line Interleave של 3dfx) והיישום הטכנולוגי גם כן – הרעיון היה כולו של 120 מהנדסי חברת 3dfx שעבדו החל משנת 2000 במפעלי nVIDIA ולבשו עליהם בגאווה את החולצות של 3dfx.
- Intel שלא עשתה שום דבר 10 שנים והשנה חזרה לכותרות כאשר הכריזה קבל עם ועדה על סדרת כרטיסי ה Larrabee המהפכניים שלה שיגיעו לחנויות בסוף 2009.

מקורות:
- רשימת משחקים תומכי 3DFX Voodoo Glide API
- Tweak3D - A Glimpse Into the 3D Accelerator's Past
- FiringSquad - A Window in Time: A Look Back at the 3D Industry
- DigitLife - 3D Chronicles Part I : 1995-1997
- DigitLife - 3D Chronicles Part II : 1998
- FiringSquad - History of nVIDIA
- FiringSquad - History of ATI
- Accelenation - 7 Years of Graphics
- Wikipedia
- Tom's Hardware - 13 Years of nVIDIA Graphics Cards
- ראיונות שערכתי עם אחד מיבואני 3DFX לשעבר
- אתרי מעריצים (למעשה מקדשי פולחן של ממש) של חברת 3dfx
- ידע וניסיון אישי עם החומרה הנ"ל לאורך השנים.
פורסם על ידי
סמל האישי של alex.turovsky
IO Pro
תאריך הצטרפות: Feb 2007
הודעות: 2,782
שלח הודעה דרך MSN אל alex.turovsky

על ידי cupra ב 23-08-08, 5:21
ברירת מחדל

תודה רבה על המאמר המושקע, אהבתי.
אומרים חכמים שאין עתיד בלי עבר, אז הנה העבר מוגש בצורה יפה ביותר.
הגב עם ציטוט
על ידי Elio ב 23-08-08, 6:59
ברירת מחדל

אלכס עם כל דבר שאתה מביא אתה מפתיע אותי לטובה יותר ויותר!
תודה על המאמץ להביא את זה לפה!
מעניין ממצה ומסוכם כהלכה!!!
אני נהנתי לקרוא.
הגב עם ציטוט
על ידי Natz ב 23-08-08, 12:10
ברירת מחדל

איזו השקעה אלכס! אתה לא חודל להדהים אותי!
הגב עם ציטוט
על ידי 2130TOMER ב 23-08-08, 12:19
ברירת מחדל

תודה אלכס ממש נהנתי ליקרוא
הגב עם ציטוט
על ידי AgentSmith ב 23-08-08, 14:21
ברירת מחדל

סחתיין אלכס
הגב עם ציטוט
על ידי alex.turovsky ב 23-08-08, 16:01
ברירת מחדל

הוספתי הדגמה של השינוי שיצר ה VOODOO במשחקים ע"י המשחק NFS II: SE.
חפשו את התוספת בפסקת שנת 1997.

אתם מוזמנים לחלוק את הזכרונות והמחשבות שלכם לגבי כל הכתבה וה חלק שלכם בהיסטוריה, אם יש להוסיף משהו וכדומה . . .
הגב עם ציטוט
על ידי SAAAAA ב 23-08-08, 16:30
ברירת מחדל

אלכס איזו השקעה
הגב עם ציטוט
על ידי The_MG ב 23-08-08, 16:55
ברירת מחדל

תודה רבה, למדתי הרבה
הגב עם ציטוט
על ידי evga-yuvalll22 ב 23-08-08, 17:15
ברירת מחדל

תודה אלכס , איזו השקעה מרשים
הגב עם ציטוט
על ידי Andrew ב 23-08-08, 17:40
ברירת מחדל

היסטוריה ...


תודה על ההשקעה
נערך לאחרונה על ידי Andrew, 23-08-08 בשעה 19:12.
הגב עם ציטוט
על ידי GeFiLTe ב 25-08-08, 2:31
ברירת מחדל

כתבה מדהימה, נהנתי לקרוא!
ליבה של 3dfx חי ופועם בחברות כרטיסי המסך!
כ"כ עצוב שחוץ מהSLI "החדש-ישן" שום דבר מהפכני לא קיבלנו בשנים האחרונות
אולי INTEL סוף סוף תשנה את השוק מהקצה אל הקצה, בתקווה שזה יקרה אנחנו עוד עלולים לראות מאבק משולש כסחני שיוריד את המחירים לרצפה.
הגב עם ציטוט
על ידי AShaker ב 25-08-08, 5:18
ברירת מחדל

כל הכבוד על המאמץ
הגב עם ציטוט
על ידי Moran_G ב 25-08-08, 16:12
ברירת מחדל

כתבה יפה והזכירה לי נשכחות במיוחד הקופסאה של הכרטיס מסך של OCTAVE
הגב עם ציטוט
על ידי The Byter ב 25-08-08, 20:55
ברירת מחדל

איי איי איי איזו נוסטלגיה....

היו לי את הVOODOO RUSH וגם VOODOO2 וגם SLI שלו
ולחברים מסביב היה VOODOO 1 וRIVA TNT 1.

ותיקון קטן, מחיר VOODOO2 כשהיה חדש היה כ1300ש"ח כך ששניים עלו 2600ש"ח - עדיין פחות מQUAD SLI...

כיף לקרוא אלכס !
הגב עם ציטוט
Comment


הגדרות ביקורת
אפשרויות הצגת נושא

חוקי משלוח הודעות
הינך רשאי לא לפרסם ביקורת חדשה
הינך רשאי לא להגיב
הינך לא יכול לצרף קבצים להודעותיך
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך

vB code הינו פועל
סמיילים הינו פועל
קוד [IMG] הינו פועל
קוד HTML הינו כבוי
Trackbacksהינו פועל
Pingbacks הינו פועל
Refbacks הינו פועל

קישורים חוזרים (?)
לינק חוזר לטראד: http://www.iopanel.net/forum/thread18146.html
נשלח על ידי עבור סוג תאריך
NVIDIA ג€“ ?•?™?§?™?₪?“?™?” טראד נוכחי Refback 24-08-10 16:19

נושאים דומים
ביקורת כותב הביקורת קטגוריה תגובות הודעה אחרונה
לוגו תלת מימד לקלאן שלי :) Quntix אומנות דיגיטלית 10 06-06-09 21:42
אבסטרק שלי בתלת מימד + פוטושופ. Quntix אומנות דיגיטלית 11 17-05-09 21:15
כתבה חדשה שלי, לראשונה בישראל על תולדות מאיצי התלת מימד alex.turovsky כרטיסי מסך 0 23-08-08 14:42


כל הזמנים הם GMT +3. השעה כרגע היא 11:35.





מופעל על ידי: vBulletin
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
IOPanel.net © כל הזכויות שמורות
_